4 Kasım 2014 Salı

HİDROLİK- PİNOMATİK




Tek etkili silindirin doğrudan kumandası
1)      3/2 yön kontrol valfiyle sistemi kontrol ederiz. Manual elle uyarı sistemini kol kuvvetlerinden seçeriz. Yay geri getirmesini programdan seçeriz. Oluşturduğumuz sistemdeki valf ilk konumu başta hava iletimine engel olur. Kol kuvveti sayesinde hava iletimi etkin hale gelir ve piston hareket eder.                    
Tek etkili silindirin dolaylı kumandası
2)      Büyük çaplı bir silindiri hızlı bir şekilde hareket ettirebilmek için kullanılan valf sistemidir. Bu hareket büyük hacimde hava gerektirir. Bunun için kullanımı kolay olan tek etkili silindirin dolaylı kumandası kullanılır. İlk kumandaya gelen hava elle aktive edilir. Sonraki kumanda da ilk kumanda dan gelen havayla aktive edilir. İkinci kumadayla da piston çalışır.





Çift etkili silindirin doğrudan kumandası
3)      Bu sistemde 5/2 valfiyle çift etkili silindirin kontrolünü yaptık ve hız valfiylede silindir hızını ayarladık.


Çift etkili silindirin dolaylı kumandası
4)      Bu sistemde 3/2 butonlu valfe basıldığında 5/2 valfine kumanda sinyali göndererek silindirin ileri yönde hareket etmesini sağlıyor. Hız valfiyle silindir hızını ayarlıyoruz. Tuş basılı tutulana kadar silindir geri dönmez. Tuşa basılmaya bırakıldığında sistem eskiye dönüyor.



1)      Pinomatik sistemlerde BASINCA BAĞLI kontrol.



1.2 numaralı 3/2 valfin butonuna dokunduğumuzda. Üstte yer alan silindir pistonun konumundan dolayı tetiklenmiş olan valfden geçen hava ile 1.1  5/2 valfi tetikleniyor ve silindir pistonun hareket etmesine neden oluyor. Ayarlanabilir kısma valfi sayesinde pistonun içinde ter alan hava diğer tarafa yavaş bir şekilde aktarılıyor. Aktarılan hava 5/2 valfinin 2 numaralı çıkışında kalıyor. Pistonun içindeki havanın yavaş bir şekilde aktarımı manometre de belli bir değerin okunmasına neden oluyor. Son okunan basınç değeri basınç şalterini tetikliyor ve piston bu sayede eski konumuna geri dönüyor.

2)      Pinömatik sistemlerde Zamana Bağlı kontrol
               


1.2 3/2 valfinin butonuna bastıktan sonra silindir pistonunun konumundan dolayı tetiklenmiş olan valfin üzerinden hava akmaya devam eder ve 5/2 valfini tetikler valfin tetiklenmesiyle silindir piston tetiklemeye geçer. Pistonun sona ulaşmasıyla 1.3 valfini tetikler. Tetiklenen valfin üzerinden geçen hava zaman geciktirme valfinin üzerinden geçer. Normalde kapalı olan valf açık konuma gelir ve 1.1 5/2 valfini tetikler. Tetiklenen hava sayesinde de silindir piston geri konumuna döner.



 1)      B-A+B+A- yol adım diyagramına göre devremizi kuruyoruz.
B pistonu başta b1 dedir. A pistonu A0 da beklemektedir. Start butonuna basıldığında B pistonu 5/2 valfinin B- yönünde tetiklenmesiyle B pistonu b0 a gidiyor. b0 3/2 makaralı valfiyle A+ yönünden 5/2 valfi tetikleniyor. A pistonu a1 e gidiyor. a1 3/2  makaralı valfi B+ yönünde 5/2 valfini tetikliyor. B pistonu b1 e gidiyor. b1 3/2 valfi tetikleniyor ve A- yönünde 5/2 valfini tetikliyor. Butona basıldıkça bu yol adım diyagramı devam eder. Butona baskı bırakıldığında sistem ilk anki haline döner.
2)      A+B+A-B-  yol adım diyagramına göre devremizi kuruyoruz.


Start butonuna bastıktan sonra B pistonu b0 da yer almasından dolayı A+ yönünde 5/2 valfini tetikliyor. Bu da Apistonunun a1 e gelmesine neden oluyor. Pistonun a1 e gelmesiyle a1 3/2 valfi tetikleniyor ve B+ yönünde 5/2 valfinin tetiklenmesine sebebiyet veriyor. Bu tetiklenmede B pistonun b1 e gelmesine neden ouyor. b1 e gelen piston b1 3/2 valfini tetikliyor ve bu da A- yönünde 5/2 valfinin tetiklenmesine neden oluyor. A pistonu a0 a geliyor. a0 gelmesi B- 5/2 valfinin tetiklenmesine neden oluyor ve B pistonu b0 a geliyor. Butona basıldıkça bu yol adım diyagramı devam eder. Butona baskı bırakıldığında sistem ilk anki haline döner.
3)      A+B+B-A- yol adım diyagramına göre devremizi kuruyoruz.

Start butonuna basıldığında A pistonunun a0 da olmasından dolayı a0 3/2 valfi doğrudan A+ 5/2 valfini tetikler. B pistonununda bo da olmasından dolayı bir sinyal çakışması olur ve ne kadar mafsallı makara kullansakda bir zaman sonra sistem yine kilitlenir ve devamlı hareket sağlanamaz.



1)      N.A Zaman Geciktirme Valfi ile Sinyal Çakışmasını Giderme (A+ B+ II B- A-)

Kullanılan Malzemeler:
·         2 adet çift etkili silindir
·         2 adet normalde açık zaman geciktiricisi
·         2 adet pnömatik kontrollü 5/2lik valf
·         4 adet 3/2lik makaralı yay geri getirmeli valf
·         1 adet butonlu yay geri getirmeli 3/2lik valf (Start için)

Hava buton tetiklemeli 3/2 valfine gelir. Normalde silindirlerin konumu sayesinde A0 ve B0 makaralı 3/2 yön kontrol valfleri tetiklenmiş haldedirler. Butona basıldığında A’nın 5/2 impuls valfinin A+ yönünde tetiklenmesine neden oluyoruz. Böylece A1 3/2 yön kontrol valfi devreye girmiş oluyor. Bir pnömatik kumandalı normalde açık 3/2 yön kontrol valfi, tek yönlü ayarlanabilir akış kısma valfı ve küçük bir hava tankından meydana gelmiştir. Tankın 10 nolu bağlantısı üzerinden dolarak ayarlanan basınca ulaşılmasından önce 3/2 yön kontrol valfinden akış 1 den 2 ye olur. Böylece enerji kesilmesinden dolayı iki yönden tetikleme valflerinin etkilenmemesi sağlanarak sinyal çakışmasını önlenir. Böylece B 5/2 impuls valfinin B+ kısmı kullanılmasıyla silindir B1 3/2 makaralı valfini tetikleyecek. Oda yine B 5/2 impuls valfinin B- kısmını tetkileyerek silindirin B0 a ulaşmasına neden olur. B0 üzerinden yine N.A zaman geciktirme valifi sayesinde A 5/2 impuls valfinin A- kısmı tetikleniyor ve silindir A0 noktasına ulaşıyor.



2)      Kaskad Yöntemiyle Sinyal Çakışmasının Önlenmesi (A+ II A- B+ II B- )

Kullanılan Malzemeler
·         2 adet çift etkili silindir
·         4 adet 5/2lik pnömatik kontrollü valf
·         4 adet 3/2lik makaralı yay geri getirmeli valf
·         1 adet butonlu yay geri getirmeli valf (Start için)

Butona havayı doğrudan E1 5/2 valfi üzerinden verdik. Çünkü B0 makara tetiklenmesi bittiğinde buton hiçbir valfe hava iletemeyeceğinden fazladan bağlantı yapmaktan kaçındık. Butona bastıktan sonra B0 3/2 valfinin üzerinden geçen hava E1 5/2 impuls valfinin + kısmından tetikleniyor. E2 5/2 yön kontrol valfinin üzerinden A 5/2 impuls valfini A+ yönünden tetikliyor. A silindiri A1 3/2 makaralı valfini tetikliyor. A1 valfi de E2 valfini – kısmından tetikliyor.  E1 ve E2 yön kontrol valfinin üzerinden geçen hava B 5/2 valfinin B+ kısmından tetiklenmesine neden oluyor. Ayrıca A 5/2 valfinin A- yönünde tetiklenmesine neden oluyor. B silindiri B1 3/2 makaralı silindirini tetikliyor.  B1 valfinin üzerinden geçen hava E1 valfini  – yönde tetikliyor. E1 in üzerinden geçen hava B 5/2 impuls valfinin B- yönünde tetiklenmesine neden oluyor.


3)      Kaskad Yöntemiyle Sinyal Çakışmasının Önlenmesi (A+ B+ II B- A-)

Kullanılan Malzemeler
·         2 adet çift etkili silindir
·         3 adet 5/2lik pnömatik hava kontrollü valf
·         6 adet 3/2lik makaralı valf
·         1 adet 3/2lik butonlu valf ( Start için)

Buton A0 ı tetikleyebildiği zaman etki yarattığı için E1 üzerinden hava kaynağını sağlıyor. Start butonuna bastığımızda silindirlerin konumları dolayısıyla tetiklenmiş olan A0 3/2 makaralı valfinin üzerinden hava geçiyor ve E1 5/2 yön kontrol valfini + yönünden tetikliyor. E1 valfinin üzerinden geçen hava A 5/2 impuls valfinin A+ kısmından tetikliyor. Silindir A1 3/2 makaralı valfini tetikliyor. Valfin tetiklenmesiyle birlikte  hava B 5/2 valfinin B+ kısmına ulaşıyor ve B silindirini tetikliyor. Tetiklenen silindir B1 3/2 makaralı valfini etkinleştiriyor, üzerinden geçen hava ile E1 in – yönünde tetiklenmesine neden oluyor. E1 den geçen hava B 5/2 impuls valfinin B-  yönünü tetikliyor. Silindir B0 3/2 makaralı valfini tetikliyor. B0 ın üzerinden geçen hava da A valfini A- yönünde tetikliyor. Böylece A valfide A0 a ulaşıyor ve sistem hareketi tamamlanıyor.





21 Mayıs 2014 Çarşamba

CNC (Computer Numerical Control)





G54 ile başlangıcımızı yapıyoruz.
M06 komutu ile istediğimiz kalınlıktaki matkap ucunu seçiyoruz. T6 bizim bu möodel için seçtiğimiz matkap kalınlığı.
M03 saat yönünde çevrime yarar. S2500 ise matkabın dakikadaki devir sayısını verir.
(Burada 2500devir/dak. )
G00 cisme işleme yapmadan verilen koordinata gidilmesi için yazılan koddur. Hızlı bir şekilde matkabın istenilen yöne gitmesini istiyorsak bu kodu yazmamız gerekir.
Z1 cisme göre sıfır olan konumdan 1 cm yukarıda ol demek.
G01 cisme işlem yapılacağında matkabın yavaş bir şekilde ilerlemesi için kullanılır. Matkabın işleme hızını da F komutu belirler.
Gibi komutlarla önce komut listesi öğrenilmeli sonra kağıt uzerinde şekil belirlenmeli .Ardından şekil kod haline getirilip programda yazılmalıdır. Programda çalışan iş cnc ye de aynı şekilde aktarılarak. Programda onaylanan kod sayesinde yapmak istediğimiz işi elde ederiz.


















12 Nisan 2014 Cumartesi

Torna , Freze , Vargel Makinalarında Nasıl İşlem Yapılır? /Eğe ve Kılavuz ile Nasıl İşlem Yapılır ?

SİLİNDİR PARÇAYI TORNA MAKİNASINDA İŞLEME







İstenilen silindir parça çubuk 18 mm ve 20mm çapında ,18mm çapında bulunan çubuğun uzunluğu 20mm, diğeri ise 30mm uzunluğunda olacaktır. Öncelikle mihengir ile parçamızı 20mm uzunluk ile çiziyoruz çünkü bu sınıra kadar 18mm çapında torna ilemi yapacağız. Torna makinasının ayna kısmında bulunan fener mili ile parçayı sıkıştırıyoruz.Kalemlikte bulunan bıçağı punto ile kesme düzlemini ayarlıyoruz ve de parçayı. Punto sayesinde dengeli bir kesim ile öncelikle alın tornalama işlemimizi gerçekleştiriyoruz. Çakıyı 45 dereceden daha az bir açı ile parçaya yanda bulunan support aracılığıyla yaklaştırıyoruz  ve orta bölümünden biraz talaş kaldırıyoruz. Önde bulunan support ile de yavaş bir şekilde parçadan dışarıya doğru çıkıyoruz. alın tornalama işlemimizi böylece gerçekleştirmiş oluyoruz. alın tornaladığımız bölgeyi ister isek pürüzünü azaltmak için zımpara kullanırız.Sonra torna bıçağı 90 dereceye getirilir.Parçanın yüzeyine gelinir ve parçaya olan sıfır ölçüsünü support da görebilmek için parçaya araba ilerletme tamburu ve support kullanılarak  yaklaştırılır. Çok az bir talaş kalktığı anda parçadan sağa doğru araba ilerletme tamburu ile çıkılır. Ve parçanın orjinal çapı 22mm olduğuna göre öncelikle 4mm bir giriş ile 18mm lik çap elde edilir. 4mm çakıya fazla yük bindirimine neden olabilir o yüzden çakıyı 0.5 mm daldırarak o değere ulaştırılabilir. Ardından aynı işlem diğeer tarafa uygulanarak istediğimiz parçayı istediğimiz değerde elde etmiş oluruz.


FREZE VE EĞE İLE METAL PARÇAYI İŞLEME

  Elimizde işlememiz gereken 50mm uzunluğunda bir parça ve 22 mm kenar kalınlıklı yüzeyi kare bir parçamız var elimizde. Parçanın 2 kenarını eğe ile 2 kenarınıda freze ile 18 mm işlememiz gerekiyordu.

EĞE KULLANARAK  İŞLEM

Öncelikle parçamızı alarak mengenenin çenelerine sabitliyoruz. Ardında eğemizi alarak parçadan ileri yönde talaş kaldırmaya başlıyoruz . talaş kaldırıken ki dikkat edilmesi gereken hususlar:


  1. Eğenin odun sapı takılırken eğenin demir ucuna odun sap geçiriliyor ve çalışma tezgahına 2 kez sap vurularak sap sabitleniyor. Eğenin ucu batıcı olduğu için bu işlem yapılırken dikkatlice yapılması gerekiyor.
  2. Çıkartırken ise sadece bir cisim ile metal sapa bir kaç kez takılmasının tersi yönünde mengeneden ve ya başka bir aletten faydalanarak çıkarma işlemimiz gerçekleştiriliyor.
  3. Eğenin üzerindeki talaş kaldırma açısı 52.5 derecedir.
  4. Eğer eğe cismin bir kenar kalıunlığı ile aynı ve ya daha büyük ise o yönde düz bir eğeleme gerçekleştirilebilir. Fakat değil ise o zaman yüzeye yaydıraraktan eğeleme işlemi yapılması gerekir.
  5. Eğenin tutuş tarzları vardır. Bunlar 2 çeşittir üstüne çok yük bindirerek çok talaş kaldırma az yüklenerek ince talaş kaldırma bu yöntem hassas durumlar da kullanılır.

FREZE KULLANARAK İŞLEM


  Freze yi parçaya uygulayacağımızda ise tablada bulunan mengeneler ile parçayı sabitleriz . Sabitleme işlemini düzgün ve dengeli olarak yapabilmemiz için silindir bir çubuk kullanırız. Kesme işleminde üst yüzeyden baskı olacağı için tablanın yüzeyine mengenenin arasında bir düz yüzeyli  destek parçası yerleştiririz. Bu destek parçası aynı zamanda frezeleme işlemeini gerçekleştirbilmemiz için parçanın mengenin dışından biraz çıkmasını sağlar. Mengene ile sıkma işlemini gerçekleştirirken ise parçaya biraz çekiçle vurulur biraz mengene kolu sıkıştırılır bu şekilde işlem yapılarak iş parçasını altında kalan destek parçası hareket edene kadar üstden ve yanlardan parça sıkıştırılır. Bu sayede parçaya düz bir yüzey elde edilir. 



  Parçayı sıkıştırma işlemimizi tamamladık şimdi frezeleme işlemimizi yapabilmek için gerekli olan ayarların işlemlerini anlatalım.
  Öncelikle araba valansı ile parça ile matkap hizalanır. Hizalama yapıldıktan sonra bileziklerle cisimden çok az talaş kalkacak biçimde parçaya yaklaştırılarak . Bilezik ölçüsü sıfırlanır. Parça 22mm iken 18 mm ye ineceğimiz için parçaya 4mm lik bir frezeleme işlemi uygulanır. Eğer parçanın freze yapılacak yüzeyleri düz değil ise yine aynı sıkıştırma işle yapılır ve yüzey freze ile komple düzenlenir ve parçaya daha ne kadar dalınacağını kumpas ile tekrar ölçerek dalma işlemini uygularız. Eğer parçanın ölçüsü istediğimiz kalınlıktan biraz daha aşağı düşmüş ise o parça zaten bizim işimize yaramayacak bir parçadır.




VARGEL




  Parçamızı yine çalışma yaptığımız makinenin mengenesine tutturabilmemiz için gerekili olanişlemler şudur. Parça dik koyulur parçaya gerekirse işlem yapabilmemizi kolaylaştırması için altına düz yüzeyli bir alana sahip olan parça yerleştiririz. Parça bizim çalışma işimiz den daha ince olmalıdır. Yine çekiç ile biraz yandan referansa dik konuma getirerek biraz yukarıdan aşağıdaki destek tablasının hareket etmeyeceği kadar cisme çekiç ile vururuz. Ve vargel ile bilezikden sıfırlama işlemimizi gerçekleştirir ve gereken ölçü kadar parçamıza girerek Uzunluğumuzu ayarlarız.

MATKAP İLE DELİK AÇMA 




  1.   Parçamızı mihengir ile delik açacağımız noktasını belirlememiz için yatay ve dikey ölçüsünü alarak markalarız ve delme noktasını buluruz
  2. Delme işlemine uygun bağlama biçimi düşünülür. İş parçası delinecek yerin eksenine göre, yatay veya düşey konumda tezgâh tablası üzerine veya bağlama aparatına bağlanır.
  3.  Kullanılacak matkap silindirik saplı ise mandrenlerle veya pens mandrenine konik saplı ise adaptörle fener miline yahut üniversal başlığa bağlanır.
  4.  Bağlanan matkabın tablaya dik veya yatay konumu kontrol edilmeli. Eksenli değilse komparatörle ayarlanması gereklidir
  5.  Deliğin merkezi önce bir punta matkabı ile delinir. Merkezleme deliği, ön delik olarak normal matkapla delinmemelidir. Aksi halde deliğin merkezi sapabilir.
  6.  Delik çapı büyükse, merkezleme deliğinden sonra normal matkapla bir ön delik delinir sonra esas delik delinir.

KILAVUZ İLE DİŞ AÇMA




     Açtığımız deliğe vida yerleştirebilmemiz için gereken bir işlemdir. 3 tip kılavuz vardır. Bu kılavuzun üçünüde kullanmamız gerekmektedir. Kılavuz açılırken kılavuz kolundan yararlanarak elle diş açarız makinayla diş açan kılavuz larda vardır. Kılavuz ların bir diğer tipide helis yapıda olanıdır bu yapıdaki kılavuzlar deliği açarken daha az kendine yük bidirerek delik açma işlemnini yapar fakat bu kılavuzları üretmek zordur. ilk kılavuz dişin gideceği yolu belirler . İkincisi ve üçüncüsüde dişi tamamiyle belirginleştirir.

14 Aralık 2013 Cumartesi

MK-47 Tüfeğini SolidWorks ile Nasıl Çizdim?


Solidworks projemde MK-47 bizim bildiğimiz dille kalaşnikof silahını seçtim . Çizimimi elimde bulunan bir oyuncaktan kumpas ile ölçü alarak yaptım. 
Kumpas önde bulunan çenesiyle ölçümü sağlamakta . Ön çeneden cismi arasını alırsanız cismin dış yüzey genişlik ölçüsünü verir. Arka tarafında bulunan çene ise cismin arasındaki boşluk veya iç çapı ölçmek için kullanılıyor. Altından çıkan uzun şerit ise cisim derinliğini ölçüyor.Kullanılışları ise değer gösterme bakımından farklılıklar gösteriyor . Ben çizimlerimi verniyerli kumpasla gerçekleştirdim. Verniyerli kumpas kullanımı bkz. http://www.ukm.com.tr/kucuk-metroloji-sozlugu/verniyerli-kumpasta-deger-okuma.html
İlk çizimimi silahın göz kısmından başladım.
Sonra ise namluyu çizdim arpacığı ile birlikte;
Ardından şarjörü;
Tahta Darbe Emici
Son olarakta kurşun;
diğer parçalar ise sırasıyla












12 Aralık 2013 Perşembe

DAC0800 CONVERTER DEVRESİ


Logic devrelerdeki ilk devrem olan dijitalden analoga çevirme devresinde DAC0800
tipi devre kullandım devreye giren voltaj +/- 12V .Giriş voltajları switch in bir bacağına ve potansiyometrenin bir bacağına gelmektedir.Potansiyometre burada ofset işlemini görmektedir .Yani devrenin çıkışa verdiği değeri dengeler . Switchin orta bacakları ise DAC0800 entegresine bağlıdır.

  • DAC0800 entegresi 100ns de encoder yapabilir .
  •  +/-4,5 V 'dan +/- 18V alanlarında gücü değişiyor.
  • İçinde 33mW lık bir gücü harcıyor. 
  • Tam ölçek hatası+/-LSB(En az anlamlı bit."En az anlamlı bitler genelde sonda yer alırlar.")
  • Yüksek çıkış uyumu -10V'dan +18V 'a 
  • Tamamlayıcı akım çıkışlarına sahip.
  • Arayüzü doğrudan TTL(Bir çok kapıyı bünyesinde bulundurur.),Cmos(Analog aldığı veriyi dijitale çevirir.),PMOS( Baz materyali pozitif yüklü edildiği mikroelektronik devre türü)  ve diğerleriyle doğrudan etkileşimdedir.
  • 2 kadrandan geniş çoğalmaya sahiptir.
  • Düşük maliyetli.    

gibi özelliklere sahiptir.

. Switchlerin bağlı olduğu entegre uçları sırasıyla B1 , B2,....B8 dir.  Switchlerin diğer bacakları ise topraklamaya bağlıdır.
IOUT'u ground la bağladık, IOUT ta da bir direnç bağladık ve direnç in ucuna groundu bağladık ve bu iki direnç ucuna da avometre bağlantımızı gerçekleştirdik.Potansiyometrenin ucunada 5kohm direnç yerleştirerek entegrenin vref(-) ve vref(+) uçlarına bağladık.Devre tamamlandı. 8 bitlik giriş yapılan entegreye girilen bit sayısına göre çıkışta gerilim oluşur. Çıkışı görebilmek için IOUT bağlı direncin uçlarına bağladığımız AVOmetre yi kullanırız. 
Plakete baskı yapabilmek için proteusta bulunan areste çizimimizi gerçekleştirdik.




Devremizin 3D görünümü yine programda görebilmekteyiz.

Ros2 çalışmaları

 1) Her saniye yazı yazdırma. Eklediğim kod öncelikle Hello Cpp Node yazdıracak ardınca Hello ekleyecek. benim .cpp dosyamın adı my_first_no...