Tek etkili silindirin doğrudan kumandası
1)
3/2
yön kontrol valfiyle sistemi kontrol ederiz. Manual elle uyarı sistemini kol
kuvvetlerinden seçeriz. Yay geri getirmesini programdan seçeriz. Oluşturduğumuz
sistemdeki valf ilk konumu başta hava iletimine engel olur. Kol kuvveti
sayesinde hava iletimi etkin hale gelir ve piston hareket eder.
Tek etkili silindirin
dolaylı kumandası
2)
Büyük
çaplı bir silindiri hızlı bir şekilde hareket ettirebilmek için kullanılan valf
sistemidir. Bu hareket büyük hacimde hava gerektirir. Bunun için kullanımı
kolay olan tek etkili silindirin dolaylı kumandası kullanılır. İlk kumandaya
gelen hava elle aktive edilir. Sonraki kumanda da ilk kumanda dan gelen havayla
aktive edilir. İkinci kumadayla da piston çalışır.
Çift etkili silindirin doğrudan kumandası
3) Bu sistemde 5/2 valfiyle çift etkili
silindirin kontrolünü yaptık ve hız valfiylede silindir hızını ayarladık.
Çift etkili silindirin dolaylı kumandası
4)
Bu
sistemde 3/2 butonlu valfe basıldığında 5/2 valfine kumanda sinyali göndererek
silindirin ileri yönde hareket etmesini sağlıyor. Hız valfiyle silindir hızını
ayarlıyoruz. Tuş basılı tutulana kadar silindir geri dönmez. Tuşa basılmaya
bırakıldığında sistem eskiye dönüyor.
1) Pinomatik
sistemlerde BASINCA BAĞLI kontrol.
1.2 numaralı
3/2 valfin butonuna dokunduğumuzda. Üstte yer alan silindir pistonun konumundan
dolayı tetiklenmiş olan valfden geçen hava ile 1.1 5/2 valfi tetikleniyor ve silindir pistonun
hareket etmesine neden oluyor. Ayarlanabilir kısma valfi sayesinde pistonun
içinde ter alan hava diğer tarafa yavaş bir şekilde aktarılıyor. Aktarılan hava
5/2 valfinin 2 numaralı çıkışında kalıyor. Pistonun içindeki havanın yavaş bir
şekilde aktarımı manometre de belli bir değerin okunmasına neden oluyor. Son
okunan basınç değeri basınç şalterini tetikliyor ve piston bu sayede eski
konumuna geri dönüyor.
2) Pinömatik
sistemlerde Zamana Bağlı kontrol
1.2 3/2
valfinin butonuna bastıktan sonra silindir pistonunun konumundan dolayı
tetiklenmiş olan valfin üzerinden hava akmaya devam eder ve 5/2 valfini
tetikler valfin tetiklenmesiyle silindir piston tetiklemeye geçer. Pistonun
sona ulaşmasıyla 1.3 valfini tetikler. Tetiklenen valfin üzerinden geçen hava
zaman geciktirme valfinin üzerinden geçer. Normalde kapalı olan valf açık
konuma gelir ve 1.1 5/2 valfini tetikler. Tetiklenen hava sayesinde de silindir
piston geri konumuna döner.
B pistonu başta b1 dedir. A
pistonu A0 da beklemektedir. Start butonuna basıldığında B pistonu 5/2 valfinin
B- yönünde tetiklenmesiyle B pistonu b0 a gidiyor. b0 3/2 makaralı valfiyle A+
yönünden 5/2 valfi tetikleniyor. A pistonu a1 e gidiyor. a1 3/2 makaralı valfi B+ yönünde 5/2 valfini
tetikliyor. B pistonu b1 e gidiyor. b1 3/2 valfi tetikleniyor ve A- yönünde 5/2
valfini tetikliyor. Butona basıldıkça bu yol adım diyagramı devam eder. Butona
baskı bırakıldığında sistem ilk anki haline döner.
2) A+B+A-B- yol adım diyagramına göre devremizi
kuruyoruz.
Start butonuna bastıktan sonra B
pistonu b0 da yer almasından dolayı A+ yönünde 5/2 valfini tetikliyor. Bu da
Apistonunun a1 e gelmesine neden oluyor. Pistonun a1 e gelmesiyle a1 3/2 valfi
tetikleniyor ve B+ yönünde 5/2 valfinin tetiklenmesine sebebiyet veriyor. Bu
tetiklenmede B pistonun b1 e gelmesine neden ouyor. b1 e gelen piston b1 3/2
valfini tetikliyor ve bu da A- yönünde 5/2 valfinin tetiklenmesine neden
oluyor. A pistonu a0 a geliyor. a0 gelmesi B- 5/2 valfinin tetiklenmesine neden
oluyor ve B pistonu b0 a geliyor. Butona basıldıkça bu yol adım diyagramı devam
eder. Butona baskı bırakıldığında sistem ilk anki haline döner.
3)
A+B+B-A- yol adım diyagramına göre devremizi
kuruyoruz.
Start butonuna basıldığında A
pistonunun a0 da olmasından dolayı a0 3/2 valfi doğrudan A+ 5/2 valfini
tetikler. B pistonununda bo da olmasından dolayı bir sinyal çakışması olur ve
ne kadar mafsallı makara kullansakda bir zaman sonra sistem yine kilitlenir ve
devamlı hareket sağlanamaz.
1)
N.A Zaman Geciktirme Valfi ile Sinyal
Çakışmasını Giderme (A+ B+ II B- A-)
Kullanılan Malzemeler:
·
2 adet çift etkili silindir
·
2 adet normalde açık zaman geciktiricisi
·
2 adet pnömatik kontrollü 5/2lik valf
·
4 adet 3/2lik makaralı yay geri getirmeli valf
·
1 adet butonlu yay geri getirmeli 3/2lik valf
(Start için)
Hava buton tetiklemeli
3/2 valfine gelir. Normalde silindirlerin konumu sayesinde A0 ve B0 makaralı 3/2
yön kontrol valfleri tetiklenmiş haldedirler. Butona basıldığında A’nın 5/2
impuls valfinin A+ yönünde tetiklenmesine neden oluyoruz. Böylece A1 3/2 yön
kontrol valfi devreye girmiş oluyor. Bir pnömatik kumandalı normalde açık 3/2
yön kontrol valfi, tek yönlü ayarlanabilir akış kısma valfı ve küçük bir hava
tankından meydana gelmiştir. Tankın 10 nolu bağlantısı üzerinden dolarak
ayarlanan basınca ulaşılmasından önce 3/2 yön kontrol valfinden akış 1 den 2 ye
olur. Böylece enerji kesilmesinden dolayı iki yönden tetikleme valflerinin
etkilenmemesi sağlanarak sinyal çakışmasını önlenir. Böylece B 5/2 impuls
valfinin B+ kısmı kullanılmasıyla silindir B1 3/2 makaralı valfini
tetikleyecek. Oda yine B 5/2 impuls valfinin B- kısmını tetkileyerek silindirin
B0 a ulaşmasına neden olur. B0 üzerinden yine N.A zaman geciktirme valifi
sayesinde A 5/2 impuls valfinin A- kısmı tetikleniyor ve silindir A0 noktasına
ulaşıyor.
2)
Kaskad Yöntemiyle Sinyal Çakışmasının Önlenmesi
(A+ II A- B+ II B- )
Kullanılan Malzemeler
·
2 adet çift etkili silindir
·
4 adet 5/2lik pnömatik kontrollü valf
·
4 adet 3/2lik makaralı yay geri getirmeli valf
·
1 adet butonlu yay geri getirmeli valf (Start
için)
Butona havayı
doğrudan E1 5/2 valfi üzerinden verdik. Çünkü B0 makara tetiklenmesi bittiğinde
buton hiçbir valfe hava iletemeyeceğinden fazladan bağlantı yapmaktan kaçındık.
Butona bastıktan sonra B0 3/2 valfinin üzerinden geçen hava E1 5/2 impuls
valfinin + kısmından tetikleniyor. E2 5/2 yön kontrol valfinin üzerinden A 5/2
impuls valfini A+ yönünden tetikliyor. A silindiri A1 3/2 makaralı valfini
tetikliyor. A1 valfi de E2 valfini – kısmından tetikliyor. E1 ve E2 yön kontrol valfinin üzerinden geçen
hava B 5/2 valfinin B+ kısmından tetiklenmesine neden oluyor. Ayrıca A 5/2
valfinin A- yönünde tetiklenmesine neden oluyor. B silindiri B1 3/2 makaralı
silindirini tetikliyor. B1 valfinin
üzerinden geçen hava E1 valfini – yönde
tetikliyor. E1 in üzerinden geçen hava B 5/2 impuls valfinin B- yönünde
tetiklenmesine neden oluyor.
3)
Kaskad Yöntemiyle Sinyal Çakışmasının Önlenmesi
(A+ B+ II B- A-)
Kullanılan Malzemeler
·
2 adet çift etkili silindir
·
3 adet 5/2lik pnömatik hava kontrollü valf
·
6 adet 3/2lik makaralı valf
·
1 adet 3/2lik butonlu valf ( Start için)
Buton A0 ı tetikleyebildiği zaman etki yarattığı için E1
üzerinden hava kaynağını sağlıyor. Start butonuna bastığımızda silindirlerin
konumları dolayısıyla tetiklenmiş olan A0 3/2 makaralı valfinin üzerinden hava
geçiyor ve E1 5/2 yön kontrol valfini + yönünden tetikliyor. E1 valfinin
üzerinden geçen hava A 5/2 impuls valfinin A+ kısmından tetikliyor. Silindir A1
3/2 makaralı valfini tetikliyor. Valfin tetiklenmesiyle birlikte hava B 5/2 valfinin B+ kısmına ulaşıyor ve B
silindirini tetikliyor. Tetiklenen silindir B1 3/2 makaralı valfini
etkinleştiriyor, üzerinden geçen hava ile E1 in – yönünde tetiklenmesine neden
oluyor. E1 den geçen hava B 5/2 impuls valfinin B- yönünü tetikliyor. Silindir B0 3/2 makaralı
valfini tetikliyor. B0 ın üzerinden geçen hava da A valfini A- yönünde tetikliyor.
Böylece A valfide A0 a ulaşıyor ve sistem hareketi tamamlanıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder